2013. április 19., péntek 06:05

Alattvalókat nevel az iskola?

Írta: 
Értékelés:
(2 szavazat)

Részletek a cikkből vagy összefoglaló ismertetés (abstract)

A gyermekek egyre kevesebb hasznos tudást sajátíthatnak el a sok felesleges információ között elveszve.

Ezzel szemben a hatalmas mennyiségű ömlesztett információ dezorientál és felejtésre ítélt.

A kerettantervekben sok és nem a gyerekekre szabott anyag van, amik nem alkalmasak arra, hogy a diákokhoz igazán közel kerüljön például a természettudomány.

Azt a benyomást keltjük a gyerekben, hogy a világ érthetetlen és unalmas, holott a világban sok minden érthető és érdekes.

A legfrissebb vizsgálatok szerint a következő évtizedekben akár betanított munkás lesz valaki, akár egyetemi tanár, az alapfokú iskolázásban öt alapvető készséget kell elsajátítani; az írást, olvasást, elemi számolást, számítógép-kezelést és az angol nyelvet. A tantárgyak persze kellenek, mert ott találkozik az autonóm tanári személyiség az autonóm gyermeki személyiséggel, miközben együtt rácsodálkoznak a világ nyilvánvaló titkaira.

Mérei Ferenc gyermekpszichológus azt mondta, kétféle iskolarendszer van, a gyerekközpontú és az intézményközpontú, az első a demokráciák iskolája, a második a diktatúráké, amely megmondja, hogy ki legyél, milyen legyél és mit csinálj. Most ez utóbbit építik. Az ilyen iskola állampolgárokat nem tud nevelni, csak alattvalókat.

További információk

  • A cikk felküldőjének megjegyzései a cikkhez:

     Vekerdy Tamás gyermekpszichológus szerint alattvalókat nevel a közoktatás. A magyar iskola megbetegítő hatásáról vallott nézetei nem újkeletűek. Az interjúban a közoktatás jelenleg zajló átalakítása kapcsán villantja fel gondolatait.

Hozzászóláshoz be kell jelentkezni!